Genom att minska på utsläppen från de resor kommunen ansvarar för, visar kommunen vägen framåt och att det går att få ned utsläppen från resor.
Koldioxidutsläpp från resor som kommunen ansvarar för
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (ton CO2) |
---|---|---|
0 |
2008 |
536 |
1 |
2009 |
464 |
2 |
2010 |
499 |
3 |
2011 |
450 |
4 |
2012 |
499 |
5 |
2013 |
555 |
6 |
2014 |
456 |
7 |
2015 |
373 |
8 |
2016 |
392 |
9 |
2017 |
371 |
10 |
2018 |
401 |
11 |
2019 |
422 |
12 |
2020 |
407 |
13 |
2021 |
217 |
14 |
2022 |
292 |
15 |
2023 |
355 |
Kommentar
Koldioxidutsläpp från resor som kommunen ansvarar för ökade från 292 ton 2022 till 355 ton 2023, vilket motsvarar en ökning med drygt 20%. Ökningen förklaras framför allt av ökat flygresande, men även koldioxidutsläpp från resor med egen bil i tjänst (milersättning) ökar, likaså utsläppen från kommunens personbilsflotta, vilket syns bland annat i ökad drivmedelsförbrukning från exempelvis bensin. En anledning till det tros vara att etanolfordon tankas med bensin. En informationsinsats kopplat till det gjordes under 2023. Förhoppningsvis tankas mer etanol framöver.
Jämfört med föregående år syns en ökning av utsläpp från flygresor under 2023. 2022 låg utsläppen för kommunens flygresor på 114,8 ton. 2023 var utsläppen från kommunens flygresor cirka 150 ton vilket är en ökning med ca 30 % eller 35 ton.
Förutsatt att kommunens personbilsflotta drivs på förnyelsebara drivmedel vid utgången av 2025, vilket är målet, bedöms målvärde för 2025, 285 ton, kunna nås.
Indikatorn följer endast upp kommunanställdas resor, inte elevers.