Mäts årligen
Närhet för boende till spårtrafik (600 meter)
Indikator MP. 4.20. 2- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
0 |
2012 |
39,1 |
1 |
2013 |
38,7 |
2 |
2014 |
38,5 |
3 |
2015 |
38,8 |
4 |
2016 |
38,3 |
5 |
2017 |
38,1 |
6 |
2018 |
39 |
7 |
2019 |
38 |
8 |
2020 |
38,3 |
9 |
2021 |
38,6 |
Kommentar
Analysresultaten visar att andelen av Huddinges befolkning som bor stationsnära är mer eller mindre oförändrad. Detta innebär att antalet boende i hela kommunen har ökat i samma takt som boende i stationsnära lägen. De största förändringarna är att det har blivit fler boende och arbetande kring framförallt Flemingsberg och Huddinge C.
Principen om stationsnära utveckling är inte helt implementerad i hela verksamheten trots att den är inskriven i Översiktsplan 2030. Därtill tar processen från plan till färdig byggnad ofta lång tid vilket innebär att det ännu finns många planer i stationsnära lägen som inte genomförts. Om man ser på framtida planer så är dock trenden att den absoluta majoriteten av planerade bostäder kommer ske inom kommunens primära utbyggnadsområden.