Radonhalten i bostäder ska senast 2020 vara lägre än 200 Bq/m3 luft.
Försiktighetsprincipen ska tillämpas vad gäller elektromagnetisk strålning i samhällsplaneringen enligt Strålsäkerhetsmyndighetens rekommendation.
Betydelsen av biologisk mångfald och värdet av ekosystemtjänster ska senast 2018 integreras i kommunens samhällsplanering.
Vid ny- och ombyggnation ska ett livscykelperspektiv användas, exempelvis med avseende på klimatpåverkan.
Uppkomsten av dagvatten ska minimeras.
Belastningen på nedströms liggande vattenområden ska vid exploatering, så långt det är möjligt, inte öka.
Hänsyn ska tas till risker av förväntade klimatförändringar och höga flöden.
Förorening av dagvatten ska undvikas.
Förorenat dagvatten ska hållas åtskilt från mindre förorenat dagvatten tills rening genomförts.
Dagvatten ska, där så är möjligt, i första hand infiltreras och i andra hand fördröjas innan det leds till recipient.
Dagvatten ska, där så är möjligt, användas som en pedagogisk, rekreativ och estetisk resurs samt gynna den biologiska mångfalden.
Öppna dagvattenlösningar ska, så långt det är möjligt, väljas före slutna system.
Befintliga öppna dagvattenlösningar ska, så långt det är möjligt, bevaras.
Befintliga slutna dagvattensystem ska, där så är möjligt, öppnas upp.
Dagvattnet ska hanteras så att skador på byggnader och anläggningar och försämrade livsmiljöer för växter och djur undviks samt att risker för människor undviks.
Antalet boende i bostäder som har en dygnsekvivalent ljudnivå över 55 dB(A) vid fasad, utmed kommunala vägar ska minska med 17 procent till 4700 personer år 2024. De bostäder som åtgärdas ska efter åtgärd inte ha högre ljudnivå inomhus än 30 dB(A) ekvivalentnivå.
Andelen transporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik ska öka fram till 2030.
Andelen stationsnära boende och arbetande ska öka fram till 2030.
Planering och styrning av cykel och bilparkering ska bidra till att andelen resor med gång-, cykel- och kollektivtrafik ska öka.
Med mobility management i planering och byggande ska utformningen och utvecklingen av samhällsbyggnadsprojekt skapa förutsättningar för hållbart resande.
Samarbeten med olika aktörer ska göra att fler arbetar för att underlätta och främja hållbara resor.
Kommunikation och information ska användas för att främja hållbara resor hos invånare, besökare och verksamma i kommunen.
Andelen cykelresor i kommunen ska öka från 4 procent 2011 till 15 procent 2030.
Strävan ska vara att grönytefaktorn vid nybyggnation och befintliga förskolor, skolor och idrottsanläggningar bibehålls eller ökas.
För buller inomhus i skolor och förskolor ska riktvärdena i folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus följas.
Andelen förskolor som har en bullerutsatt yta över riktvärdet, 55 dB(A) dygnsekvivalent ljudnivå för väg- och spårtrafik och/eller 70 dB(A) maximal ljudnivå för spårtrafik, på mer än 15 procent av gården ska minska till 24 procent till 2024.
Andelen skolor som har en bullerutsatt yta över riktvärdet, 55 dB(A) dygnsekvivalent ljudnivå för väg- och spårtrafik och/eller 70 dB(A) maximal ljudnivå för spårtrafik, på mer än 15 procent av gården ska minska till 11 procent till 2024.