Gå direkt till sidans innehåll

Minska de konsumtionsbaserade utsläppen

Delmål MP25. 1. 3

Kommunen och dess helägda fastighetsbolag ska minska de konsumtionsbaserade utsläppen från varor och produkter inom sina verksamheter.

De konsumtionsbaserade utsläppen ingår inte i de territoriella utsläppen, men är likväl utsläpp som påverkar klimatet och är viktiga att få med i kampen mot klimatförändringar.

Bedömning: Svårbedömt om målet kan uppnås Svårbedömt om målet kan uppnås

Kommunens konsumtionsbaserade utsläpp följs upp genom en så kallad miljöspendsanalys. En miljöspendsanalys är en inköpsanalys där olika klimatfaktorer har integrerats. Det gör det möjligt att undersöka den klimatpåverkan som uppstår till följd av inköp inom offentlig sektor, men också att undersöka vilken och hur stor klimatpåverkan olika typer av inköp har i relation till andra typer av inköp. Utsläppen beräknas baserat på hur mycket pengar som spenderats inom olika inköpskategorier, så kallad spendanalys.

Huddinge kommuns konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp från varor och produkter uppgick år 2024 till 32,5 kiloton koldioxidekvivalenter. Det är en ökning med 15 % i koldioxidekvivalenter (CO2e) jämfört med föregående år. Ökningen i spenderade kronor är dock 18 %, varpå utsläppen per krona är lägre än 2023.

Majoriteten (46 %) av dessa utsläpp kommer från entreprenader såsom mark- och anläggningsarbeten, gatu- och parkarbeten samt fastighetsförvaltning och byggentreprenader. Därefter kommer utsläpp från inköp av livsmedel och måltider (16 %), facility management (11 %), omsättningsvaror (9 %), IT och telekom (6 %), fordon, maskiner och transporter (6 %) samt utbildning, pedagogik och kultur (6 %). Administrativa och externa tjänster står för en försumbar del (<1 %). Ingen större förändring gällande fördelningen av utsläpp inom de olika inköpskategorierna har skett jämfört med tidigare år.

Ökningen i utsläpp jämfört med föregående år beror framför allt på att kommunen gjort fler inköp och därmed spenderat mer pengar under 2024 än under 2023. Det säger dock inte så mycket att jämföra utfallet mellan olika år då inköpsbehovet kan variera. Miljöspendsanalysen ska främst ses som ett analysunderlag för att visa var utsläppen ligger och vilka inköpskategorier olika verksamheter behöver prioritera att jobba med. Fokus i miljöbokslutet är därför att följa upp vad som gjorts för att minska utsläppen inom olika inköpskategorier.

Under 2024 har flera av kommunens förvaltningar fått nulägesanalysen av Miljöspendsanalysen presenterad för sig och några förvaltningar har börjat arbeta med aktiviteter för att minska utsläppen utifrån resultatet på deras förvaltningar.

Likt tidigare år kommer majoriteten av kommunens utsläpp i från inköp av entreprenadstjänster. Fokus bör därför vara att minska klimatpåverkan i alla byggprojekt, exempelvis genom att arbeta med klimatkrav, samordnad masshantering, återbruk och hållbara materialval med låga CO2-utsläpp.

Exempel på åtgärder kommunen gjort under 2024 för att minska utsläppen kopplat till entreprenadtjänster är:

  • Ställt högre krav på fossilfria drivmedel i entreprenader (Se delmål 2.1 - indikator 2.1.2 för mer information).
  • Övergått till att använda ECO-asfalt, som har cirka 50 % mindre klimatutsläpp än konventionell asfalt, i allt beläggningsarbete inom kommunens drift.

Inom kategorien livsmedel och måltider arbetar kommunen idag i hög utsträckning för att minska utsläppen. För att nå ännu längre i arbetet med att minska utsläpp från livsmedel och måltider skulle kommunen behöva satsa på utbildning för enheter som bedriver måltidsverksamhet. Genom ytterligare insatser för att minska matsvinnet kan CO2-utsläppen sänkas än mer. Även vilken typ av mat som serveras påverkar. Fler växtbaserade måltider bidrar till lägre klimatpåverkan.

Exempel på ytterligare åtgärder som kommunen har genomfört under året som bidrar till minskade utsläpp från inköp är:

  • Infört en ny kategoriaktivet som möjliggör upphandling av begagnade mobiltelefoner, vilket ger minimerade koldioxidutsläpp (30 kg per telefon) samt besparingar i form av minimerat avfall (86 kg per telefon) och en ökad cirkulär ekonomi (100 % per begagnad telefon). Avtalet var på plats i december 2024 och det finns goda möjligheter att minska utsläppen under 2025.
  • Arbetat för att införa en lagningstjänst för arbetskläder och arbetsskor (blev klart januari 2025).
  • Under 2023 startade projektet Återbruk i kommunkoncernen i syfte att skapa ett effektivt och strukturerat återbruksarbete inom kommunkoncernen. När ett systematiserat arbete med återbruk av möbler och andra inventarier finns på plats kommer utsläppen kopplat till produktkategorin facility management att minska. Projektet har fortsatt under 2024 och bland projektmålen finns bland annat inköp av ett IT-systemstöd för lagerhållning och beställning av återbrukade varor, identifiera och ta i bruk en återbrukslokal, samt framtagande av rutiner och riktlinjer.
  • Flera verksamheter inom kommunen har genomfört flyttar till nya lokaler under 2024. I de flyttarna har mycket möbler och inredning återbrukats. Barn- och utbildningsförvaltningen återbrukade exempelvis minst 560 möbler och annan lös inredning.
Ansvarig organisation
  • Huddinge samhällsfastigheter AB
  • Huge bostäder AB
  • Samtliga nämnder
Uppdaterad datum: 2025-07-04