Gå direkt till sidans innehåll

Klimat och energi

Huvudområde MP25. 1

Övergripande mål: Under programperioden ska de geografiska växthusgasutsläppen minska med 25% jämfört med 2019.

Kommunens långsikta mål är att vara klimatneutrala till 2040. För att nå målet behöver utsläppen av växthusgaser minska drastiskt de närmaste åren. Måluppfyllelsen förutsätter att en hållbar samhällsutveckling säkerställs i hela samhällsbyggnadsprocessen, där kommunen arbetar för ett transportsnålt samhälle, ökar andelen fossilfria resor, har koll på de konsumtionsbaserade utsläppen och underlättar valet av klimatsmarta alternativ. Detta görs genom en långsiktig samhällsplanering, krav vid upphandling och riktade åtgärder.

Bedömning: Trenden är positiv, men delmålet blir svårt att nå Trenden är positiv, men delmålet blir svårt att nå

Senaste data för att följa upp det övergripande målet för temaområdet är från 2022. Mellan 2019 och 2022 har utsläppen minskat med ca 18 %. Målet om 25 % minskning fram till 2025 jämfört med 2019 bedöms däremot svårt att nå med tanke på att transporter står för majoriteten av de geografiska utsläppen i kommunen, och att dessa spås öka fram till 2025.

Vad gäller delmålen visar två av tre delmål en positiv trend under 2024 (1.1 och 1.2). Måluppfyllelsen kopplat till konsumtionsbaserade utsläpp (1.3) är svårbedömd. Målvärdena för delmålen ser dock svåra ut att nå med tanke på att indikatorerna 1.1.1, koldioxidutsläpp från vägtransporter, samt 1.2.2, energianvändning i Huddinge Samhällsfastigheters verksamhetslokaler inte bedöms nå sitt målvärde.

Kommunen arbetar aktivt där man har rådighet över utfallet, vilket för temaområdet framför allt är utsläpp kopplat till tjänsteresor, energianvändning och inköp av varor och produkter. Kommunen har begränsad rådighet över vägtransporterna. Utvecklingen på området styrs i hög grad av omvärldsfaktorer som teknikutveckling, nationella styrmedel och allmänna trender i samhället. Det kommunen redan gör idag, men kan utveckla, är arbetet med att skapa förutsättningar för hållbart resande för kommunens invånare. Det görs delvis genom satsningar på laddinfrastruktur för laddbara fordon, men också genom att de hållbara färdmedlens konkurrenskraft gentemot bilen ökar. Huddingeborna är betydligt mer nöjda med möjligheten att resa med bil än att resa med kollektivtrafik . Positivt är att cyklandet fortsätter öka och att cyklisterna är relativt nöjda med cykelinfrastrukturen i Huddinge, jämfört med andra kommuner i regionen. Men det finns mycket kvar att göra både vad gäller infrastruktur och drift och underhåll för att öka cykelns konkurrenskraft.

Även om Huddinge Samhällsfastigheter AB inte ser ut att nå målvärdet för energianvändningen i sina verksamhetslokaler finns en plan framåt för hur energianvändningen ska minska, vilket är positivt.

Miljöspendsanalysen har bidragit till en kunskapshöjning i hur kommunens utsläpp kopplat till inköp ser ut, både för kommunen som helhet samt på förvaltnings- och verksamhetsnivå, och ett aktivt arbete med att minska utsläppen från inköp utifrån Miljöspendsanalysens resultat har påbörjats inom kommunen.

En stor del av Sveriges konsumtionsbaserade utsläpp kommer från offentlig konsumtion. Då kommunen både har en stor påverkan genom, och en stor rådighet över sina inköp behöver ett stort fokus ligga på att minska utsläpp från inköp. Ett aktivt arbete med hållbara inköp behöver prioriteras och fortsätta utvecklas kontinuerligt inom kommunens verksamheter. Även förändrade inköpsbeteenden kommer att krävas för att uppnå önskad utsläppsminskning. Riktade insatser med budget och resurser kopplat till sig kan behövas för att nå större utsläppsminskningar.

Uppdaterad datum: 2025-07-04