Gå direkt till sidans innehåll

Informera och engagera

Huvudområde MP25. 6

Övergripande mål: Huddinge kommuns anställda, invånare och verksamma ska ha god kännedom om miljöproblem och hur deras val till vardags bidrar till hållbar utveckling.

Genom att arbeta med informationskampanjer och lyfta goda exempel som både invånare och verksamma kan relatera till visar kommunen att omställningen inte innebär en omöjlighet. God samverkan och engagemang mellan kommun, näringsliv, föreningsliv och invånare är en förutsättning för att tackla de miljö- och klimatutmaningar vårt samhälle står inför och bidra till att nå miljömålen för Huddinge som en geografisk plats.

Bedömning: Delmålet kan uppnås Delmålet kan uppnås

Temaområdet har två delmål kopplat till sig varav det ena, 6.1 Ökad medvetenhet om miljöarbetet, bedöms kunna uppnås under perioden. Det andra, 6.2 Informerade och engagerade medborgare bedöms osäkert huruvida det kommer att nås eller inte.

Kommunen jobbar aktivt med att nå ut med information till invånare och företag som ska leda till ökad miljömedvetenhet och engagemang i miljöfrågor genom sitt miljötillsynsarbete, det pedagogiska uppdraget och genom energi- och klimatrådgivningen. Flera av målen som syftar till att nå ut till kommuninvånarna ingår som ordinarie arbetsuppgifter hos dessa verksamheter. Internt lyfter kommunen goda exempel och kompetensutvecklar inom specifika områden och genom den grundläggande miljöutbildning kommunen har.

Energi- och klimatrådgivningen använder olika metoder för att nå ut till invånare och verksamma och initierar årligen nya projekt och informationskampanjer. Biblioteken har tagit ett stort ansvar för måluppfyllnaden för temaområdet med sin satsning Gröna Bibliotek, som nu får anses vara en väletablerad kanal där kommunen kan informera och engagera. Det är därför viktigt att det initiativet får resurser att leva vidare.

På tjänstemannanivå upplever kommunens miljöstrateger att samarbetet med kommunikationsavdelningen är gott och att det finns ett stort intresse för att kommunicera natur-, miljö- och klimatfrågor.

En utmaning inom detta temaområde är målet att antalet miljöcertifierade företag ska öka. Det bedrivs idag inget systematiskt arbete kopplat till detta, samt att det idag saknas tillförlitliga data att tillgå. Kommunen behöver hitta arbetssätt och metoder för att nå ut till företag för att främja miljöcertifierade företag i Huddinge.

Det är svårt att dra några definitiva slutsatser huruvida informationskampanjerna gett önskat resultat eller hur många som nåtts eller tagit till sig informationen. Däremot är det ett viktigt arbete och ett verktyg för att främja beteendeförändringar som syftar till att spegla den omställning som behöver göras i samhället. En normförskjutning mot klimatsmarta lösningar och hållbara val på såväl individ- som på samhällsnivå är en förutsättning för att nå målet om ett klimatneutralt samhälle. Ju mer information som kommunen når ut med och som handlar om klimatsmarta val desto mer normaliseras ett beteende som är hållbart.

Uppdaterad datum: 2025-07-04